Ένα νεοελληνικό έργο σήμερα. Ποια ερωτήματα καλείται να απαντήσει; Ποια κοινωνική πραγματικότητα να αποτυπώσει και να προσπαθήσει να ερμηνεύσει ;
Τον τελευταίο καιρό η ελληνική κοινωνία βιώνει μια μεγάλη κρίση που την κλονίζει συθέμελα. Το οικονομικό πρόβλημα αποτελεί απλώς μία παράμετρο του φαινομένου. Ή ίσως και την αφορμή για να αναδειχθεί το πραγματικό νόσημα. Ένα απόστημα, στο οποίο συσσωρεύονται, από συστάσεως νεοελληνικού κράτους, πυώδεις, δύσοσμες εκκρίσεις παραγοντισμού, διαφθοράς και ατομοκεντρισμου. Ιδιαίτερα μετά τις Βαριές ήττες των συλλογικών οραμάτων, με τελευταία σε χρονολογική σειρά «τη χαμένη άνοιξη», που οδήγησε στην επιβολή της χούντας, η ατομική λύση, το προσωπικό βόλεμα προκρίνεται ως ο μόνος δρόμος επιβίωσης.
Μέσα σ αυτή τη νοσηρότητα κινούνται και δρουν οι ήρωες του έργου. Στην Αθήνα, σήμερα, τρία νέα παιδιά, δύο κορίτσια και ένα αγόρι. Σέρνουν βαριές παρακαταθήκες. Να σώσουν την επιβαρημένη πατρική κληρονομιά. Επιλέγουν να προσπαθήσουν και δημιουργούν παράλληλα έναν μικρόκοσμο ανθρωπιάς, μια μικρή κοιτίδα ουσιαστικών ανθρώπινων σχέσεων, παλεύοντας να κλείσουν ερμητικά την
πόρτα στο εξωτερικό περιβάλλον της φτώχειας, της ανεργίας, της βίας, της αγριότητας, και εντέλει του απανθρωπισμού. Η περιχαράκωση, όμως, ακόμα και σε μία ιδανική ουτοπία δεν φαίνεται να είναι η λύση.
έξω κόσμος εισβάλλει δυναμικά κάτω από την πόρτα. Και τότε οι ήρωες παύουν να εθελοτυφλούν, παύουν να παλεύουν για το ανέφικτο. Στέκονται απέναντι σε ότι μέχρι σήμερα προσπαθούσαν να αποφύγουν, το κοιτούν κατάματα και δρούν, εμπνεόμενοι ο ένας από τον άλλο, στηρίζόμενοι ο ένας στον άλλον.
« Η μόνη ελπίδα, η καταστροφή» προτείνει η ποιήτρια Κατερίνα Αγγελάκη- Ρούκ αξιολογώντας το σημερινό αδιέξοδο.! Τις κοινότητες, ειδικά νέων ανθρώπων, που Βασίζονται στην αλληλεγγύη και τον ανθρωπισμό και δρουν ενάντια σε ότι τους προτείνε- ται και τους επιβάλλεται, αναζητώντας έναν «άλλο» δρόμο, ένα «άλλο» παράθυρο, προτάσσει ως διέξοδο η Κουγιουμτζή. Σ’ ένα έργο σχέσεων, βαθύτατα ανθρώπινο και γι αυτό ουσιαστικά πολιτικό..
Ίσως τελικά υπάρχει λύση
Μαρία Μπαρμπατσάλου